Integráció
Integráció
Mit jelent a szövetkezeti hitelintézeti integráció?
A szövetkezeti hitelintézeti integráció 85 önálló, magántulajdonban lévő szövetkezeti hitelintézet – takarékszövetkezet, hitelszövetkezet, illetve kisebb bank – együttműködése, amelyet annak érdekében hoztak létre, hogy az ügyfeleiknek, a betéteseiknek több és jobb szolgáltatást tudjanak nyújtani, nagyobb biztonságban és magasabb színvonalon.
Miért van szükség a szövetkezeti hitelintézeti szektor megújítására?
A szövetkezeti hitelintézeti integráció átalakítására azért van szükség, mert az együttműködés eddigi formái nem voltak kellően erősek, és mert a szektor önmagától, önerőből megújulni nem volt képes.
Az elmúlt húsz évben a takarékszövetkezetek, hitelszövetkezetek száma közel a felére csökkent, a tagok száma több mint egymillióról közel százezerre esett vissza, és a szektor piaci részesedése öt százalékra zsugorodott. Emellett sok olyan esetre derült fény, amikor a rendszer hiányosságai miatt egyes takarékszövetkezetek milliárdos visszaéléseket követtek el, azaz felelőtlenül bántak a betétesek, saját tagjaik és a közös alapok pénzével.
Miért gyengültek meg a takarékszövetkezetek? Melyek a gyengeségek jelei?
A gyengülő pozíciók egyik fő oka éppen az integráció hiányosságaiban, a szövetkezeti hitelintézeti rendszer széttagoltságban keresendő. A szövetkezeti hitelintézetek az eddigi rendszerben nem bírták tartani a versenyt a nagyobb tőkeellátottsággal, hitelezési potenciállal, az ország bármely pontján egységes és korszerű szolgáltatásokat kínáló és hatékonyabban működő kereskedelmi bankokkal.
Mi az integráció megújításának célja?
A szövetkezeti hitelintézeti szektorban olyan értékek rejlenek, amelyeket meg kell őrizni, vagy meg kell menteni. Nyugat-Európában ez a forma szerves része a gazdaságnak, remekül teljesít a pénzügyi közvetítésben.
Nyugat-Európában a szövetkezeti hitelintézetek a hazainál lényegesen nagyobb, átlagosan húsz, esetenként 30-40 százalékos piaci részesedéssel bírnak. Ilyen piaci pozíciók betöltésére a lehetőség elvben Magyarországon is megvan, mert a szövetkezeti hitelintézetek több mint 1.500 fiókot tartanak fenn, mintegy 7.000 munkavállalót foglalkoztatnak.
Ezt erősíti, hogy a szektor szereplői mintegy ezer hazai településen egyedüli szolgáltatóként vannak jelen.
Tehát éppen azért van szükség az integráció megújítására, hogy a szektor ki tudja hozni magából azt az eddig kiaknázatlan potenciált, ami benne van, és amit sok európai ország már sikeresen kihozott belőle.
Az integráció megújításának köszönhetően a szövetkezeti hitelintézetek a jövőben egységes, az eddigieknél sokkal szélesebb körű, helyben is igénybe vehető banki szolgáltatásokkal és termékekkel, jóval nagyobb tőkeerővel, egységes arculattal és informatikai rendszerrel jelenhetnek meg a piacon. Ennek, illetve a szektorszintű közös tőkemegfelelésnek, továbbá a jövő év elejétől fokozatosan életbe lépő keresztgarancia-rendszernek köszönhetően idővel a szövetkezeti hitelintézetek lényegesen nagyobb szerepet tölthetnek be a helyi pénzügyi-gazdasági vérkeringésben, jelentősen növelhetik piaci részesedésüket.
Miben érezhet javulást a jövőben egy szövetkezet?
Mindenekelőtt abban, hogy mostantól nem csak magára számíthat, hanem egy jól szervezett, országos üzleti együttműködés részévé válik. Ennek következtében idővel egyre több háttértevékenységet vesz át a szövetkezeti hitelintézetektől az integráció két központi szervezete, a TakarékBank és az SZHISZ. Ez amellett, hogy garantálja a betétesek erősebb védelmét és a nagyobb üzembiztonságot, erős szakmai támogatást biztosít a szövetkezeti hitelintézeteknek az ügyfelek kiszolgálásában. Ez a megerősített háttér, továbbá a szektorszintű közös tőkemegfelelés és a harmadik felekkel szembeni egyetemleges felelősségvállalás biztosítja majd, hogy az ügyfelek az országos hálózat egészének szolgáltatásait vehessék igénybe. Mit is jelent ez a gyakorlatban? Rövid távon egységesülnek a kockázatkezelési elvek, a marketing, a termékfejlesztés, középtávon pedig az informatikai rendszerek és ezáltal jobb lesz az ügyfelek kiszolgálása.
Mi a TakarékBank szerepe az új integrációban?
A Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. (TakarékBank) a szövetkezeti hitelintézetek integrációjának versenyképes és prudens működését biztosító központi bankja, amelynek legfontosabb ügyfelei a bankot alapító szövetkezeti hitelintézetek. Korábban csak a szövetkezeti hitelintézetek egy része volt tulajdonos a Takarékbankban, most pedig az integrációban részt vevő összes szövetkezet azzá vált, így a bank által kínált előnyöket, szolgáltatásokat ma már a szektor összes szereplője egyaránt élvezheti.
A banki ügyfelek ugyanis ma már joggal várják el, hogy az ország bármely pontján ugyanazokat a szolgáltatásokat ugyanolyan magas színvonalon tudják igénybe venni, vagy hogy az ország egyik végében ugyanolyan biztonságban legyenek a betéteik, mint másutt, és hogy például ugyanúgy tudják használni a bankkártyájukat.
A MTB tevékenysége három fő funkció köré csoportosítható.
- Az Integráció központi bankjaként egyfelől szabályozza és biztosítja az integrációban részt vevő hitelintézetek egységes banki működését és koordinálja üzleti fejlődésüket, másfelől korszerű termékeket és szolgáltatásokat nyújt a szövetkezeti hitelintézetek számára.
- Kereskedelmi bankként a szubszidiaritás elve alapján szolgáltatásokat nyújt azon kiemelt ügyfélkörök részére, amelyek esetében a szövetkezeti hitelintézeteknek nincs lehetőségük, megfelelő méretük vagy ismeretük az adott szolgáltatások nyújtására.
- Befektetési bankként kiegészíti a szövetkezeti hitelintézetek termékpalettáját és közvetít az integrációban részt vevő hitelintézetek és a tőkepiacok között. Teljes körű befektetési szolgáltatásokat nyújt közvetlenül, illetve ügynökökön keresztül magán- és intézményi ügyfeleknek, valamint hozzáférést biztosít a nemzetközi értékpapírpiacokhoz.
Hogyan érinti mindez a mostani takarékszövetkezeti ügyfélkört?
A takarékszövetkezeti betétesek számára a betétek biztonsága ugrásszerűen nő majd. A szövetkezeti hitelintézeti ügyfélkör számára egyre jobb és korszerűbb szolgáltatási színvonalat biztosítanak majd a szövetkezeti hitelintézetek. Az integrált működés előnyei az ügyfelek számára számos területen megmutatkoznak majd. Szélesebb banki termékkínálatot és magasabb szolgáltatási színvonalat fog tudni felmutatni a takarékszövetkezeti hálózat az integrációnak köszönhetően.
Mi célt szolgál a Magyar Posta és a szövetkezeti hitelintézeti integráció együttműködése?
Ma számos hazai településen a takarékszövetkezetek, illetve a postahivatalok jelentik az egyetlen lehetőséget a helyi lakosok számára, hogy pénzforgalmi szolgáltatásokat vegyenek igénybe, megtakarításaikat elhelyezzék vagy hitelügyeiket intézzék. A Magyar Posta és a szövetkezeti hitelintézeti szektor hosszú távú stratégiai együttműködésének célja, hogy a vidéki lakosok, kis- és középvállalkozások és egyéni gazdálkodók ezrei is hozzáférhessenek a korszerű pénzforgalmi, banki, befektetési és postai szolgáltatásokhoz, ezáltal csökkentve azt a hátrányt, amelyet jelenleg a városokban élőkkel szemben elszenvednek.
A tulajdonosi kapcsolattal is megerősített együttműködésnek köszönhetően idővel a posta fiókhálózatában is megjelennek majd a szövetkezeti hitelintézeti szektor által kínált egységes pénzügyi termékek és szolgáltatások, ugyanakkor a Postának is vannak olyan szolgáltatásai, amelyek relevánsak a takarékszövetkezetek számára, például a bankbiztonsági, kézbesítési, nyomtatási és egyéb logisztikai szolgáltatások. Egymás pénzügyi termékeinek kölcsönös forgalmazásához a jövőben közös háttérrendszerek – elsősorban informatikai rendszer – kiépítésére és működtetésére van szükség.
A posta és a szövetkezeti hitelintézetek hálózatának kombinálása továbbá a nagyobb hatékonyság mellett mindkét szolgáltató számára sokkal szélesebb országos lefedettséget biztosíthat. Jelenleg, mintegy ezer hazai településen egyedüli pénzügyi szolgáltatóként vannak jelen a szövetkezeti hitelintézetek, amelyek összesen közel 1.700 fiókot működtetnek, a postahivatalok száma pedig meghaladja a kétezer-ötszázat, így az együttműködés a jövőben az ország meghatározó méretű pénzintézetévé nőheti ki magát.